Neuraaltherapie

Onze zenuwen zorgen ervoor dat allerlei processen in goede ‘banen’ worden geleid, en dat het lichaam goed functioneert. Soms kunnen er echter op elke plaats in het lichaam storingsvelden optreden die deze processen in de war sturen. Wat is het gevolg hiervan? Dat je te kampen krijgt met verschillende chronische kwalen. Via neuraaltherapie pak je deze storingsvelden aan.

Huneke (ontdekker van de neuraaltherapie) vat de therapie eenvoudig samen: ze berust op de werking van medicijnen via de zenuwbanen en niet via de bloedvaten. Neuraaltherapie herstelt de werking van het neurovegetatieve zenuwstelsel, dat autonoom onze vitale processen en de werking van de organen stuurt (hormonenhuishouding, lichaamstemperatuur, bloedvaten, hartslag…).

DE BEHANDELING

Neuraaltherapeuten spuiten procaïne in op bepaalde punten in het lichaam (stoorvelden, lokaal of rond de zenuwknopen). De procaïne ondersteunt de genezende kracht van het menselijk lichaam en ruimt blokkades uit de weg die bijvoorbeeld door littekens kunnen ontstaan. Deze therapie kan gericht zijn op een ontstoring van het volledige lichaam, van een ziek lichaamsdeel, of allebei samen.

Neuraaltherapie kent twee varianten:

segmenttherapie
Hierbij wordt er rechtstreeks in het zieke gebied ingespoten, of in de reflexzone (rond het zieke weefsel).

stoorveldtherapie
Hierbij wordt een stoorveld uitgeschakeld dat buiten het zieke segment ligt, maar er toch invloed op heeft vanop afstand.

Tijdens een sessie worden alle mogelijke storingen op het zenuwstelsel aangeprikt, om zo hun storende werking stop te zetten. In ongeveer vijf sessies zijn de meeste probleemgebieden opnieuw gestabiliseerd en verdwijnen de klachten. Soms zijn er echter meer of minder sessies nodig.

DE INDICATIES

• alle soorten hoofdpijn (migraine, duizelingen, aangezichtspijn en hoofdpijn als gevolg van een hersenschudding…)
  • stoornissen van de bloedsomloop
  • slapeloosheid (niet psychisch)
  • haaruitval
  • oogontsteking
  • acute en chronische oorontsteking
  • oorsuizingen
  • syndroom van Menière
  • stinkneus
  • chronische amandelontsteking
  • onregelmatige menstruatie
  • prostaatzwelling
  • ischias
  • lumbago
  • meniscusslijtage
  • tennisarm
  • lymfostase (ophoping van lymfe)
  • huidziekten
  • pijnlijk woekerende littekens
  • aambeien
  • open wonden
  • gordelroos (zona)
  • wratten
  • allergieën

Waarvoor biedt neuraaltherapie geen oplossing?

• beschadigde zenuwuiteinden
  • ziekte van Parkinson
  • kinderverlamming
  • diabetes