Prolotherapie

Prolotherapie is een herstellende inspuittherapie.
Deze therapie is een veilige niet-chirurgische behandeling voor chronische letsels, pijn en artritis (=gewrichtsontsteking).
Het gebeurt door middel van inspuitingen die genezing en herstel bevorderen.
Dit wordt al tientallen jaren toegepast op patiënten met pijn door ouderdom, overbelasting of bij letsels.
De pijn veroorzaakt door auto-ongelukken, sportletsels, ouderdom en overbelasting ontstaat vaak door schade aan gewrichten en bindweefsel in het lichaam. Als de weefsels niet goed genezen, ontstaat chronische slijtage en versneld verouderen.
Goede behandeling stimuleert het immuunsysteem van het lichaam tot herstel, heropbouw en versterken van de zone.

DE INDICATIES

• kaakgewricht syndroom
  • hals: artritis (ontsteking van de gewrichten), instabiliteit, whiplash, hernia en bulging van de tussenwervelschijven
  • borstkaswervels: artritis, instabiliteit, ribdysfunctie, discushernia, slijtage en hernia tussenwervelschijf
  • lage rug: artritis, instabiliteit, tussenwervelschijfziekten, artrose, postoperatieve rugpijn
  • bekkengewricht: ontsteking, instabiliteit na vallen of bevalling
  • schaambeen: osteitis pubis, instabiliteit, sporthernia
  • schouder: instabiliteit, subluxatie, impingement syndroom, peesverzwakking/uittrekking, gewrichtsontsteking, schouder– en sleutelbeengewricht
  • elleboog: instabiliteit, gewrichtsontsteking, tennis – en golfelleboog, tricepspees pathologie
  • handen en polsen: duimartritis en instabiliteit, carpal tunnel syndroom, middenhandsbeentjes instabiliteit, vingerartritis en artrose
  • bekken en heupen: instabiliteit, gewrichtsontsteking, tendinosen en pijn in het bekken, heupgewrichtspijn, fascia lata pijn, hamstringpijn
  • knieën: gewrichtsontsteking, instabiliteit en uittrekking, meniscusproblemen, runners knie (tendinose), Osgood –Schlatter’s pathologie, pes anserinus tendinopathie
  • enkel en voet: gewrichtsontsteking, instabiliteit, verzwakte ligamenten, sinus tarsi syndroom, achillespees tendinose, fasciitis plantaris, ingezakt voetgewelf

HERSTEL NA LETSTELS

Een normaal herstel na (sport)letsels van spieren, gewrichten, pezen en ligamenten duurt ± 6 weken. Indien spontaan herstel uitblijft, worden er vaak ontstekingswerende pijnstillers voorgeschreven die het genezingsproces stoppen of vertragen.
Al meer dan 60 jaar lang worden deze letsels behandeld door middel van prolotherapie. Tot 90% van de behandelde patiënten hebben een goed tot excellent resultaat in pijnvermindering en functieverbetering.
De pijnmedicatie kan grotendeels teruggedrongen worden of gestopt worden na behandeling, wat de kans op nevenwerkingen doet verdwijnen en de kostprijs voor een behandeling drukt. Vaak wordt chirurgie overbodig.

DE DRIE GENEZINGSFASEN VAN PROLOTHERAPIE

De ontstekingsfase duurt ± tot 1 week na de behandeling door toename van de doorbloeding en zwelling wat ongemak veroorzaakt als het genezingsproces begint. Immuuncellen ruimen schade en ongezonde weefsels op in de behandelde zone.

De fibroblastische fase of weefselherstel fase start vanaf dag 3 na de prolotherapie en duurt tot 6 weken nadien. De zwelling en de pijn nemen af, nieuwe bloedvaten worden gevormd waardoor een betere aanvoer van voedingsstoffen ontstaat. De weefselherstellende cellen (fibroblasten), vormen nieuw collageen en herstellen het letsel en de stabiliteit van het weefsel of gewricht.

De maturatie fase start van week 6 tot 18 na de prolotherapie. Nieuwe bloedvaten worden volwassen. Het weefsel wordt sterker door middel van georganiseerde gezonde vezels. Pijn verdwijnt. Collageendensiteit en weefselsterkte nemen toe.

PROCEDURE BIJ PROLOTHERAPIE

Deze moet uitgevoerd worden door een goed opgeleide arts met diepe kennis van de anatomie en ervaring met de prolotherapie injectietechnieken. Er zijn zelden complicaties. De samenstellingen hebben al lang bewezen veilig te zijn en bevatten geen cortisone. De meest voorkomende effecten zijn een tijdelijk (1 à 7 dagen) ongemak dat door de injecties ontstaat, een tijdelijke stramheid, een branderig gevoel en soms ook blauwe plekken. Meestal wordt dit zeer goed verdragen door de patiënten. Indien gewenst, kan de patiënt de eerste dagen Dafalgan, Perdolan, Tramadol of Dolzam nemen tegen de ongemakken.
Afhankelijk van de plaats van behandeling en het aantal spuiten kan men gewoonlijk al de volgende dag de normale activiteit hervatten. De duur van de behandeling varieert van 10 tot 30 minuten.
De stramheid en het gekneusd gevoel zijn normaal na prolotherapie en zullen verdwijnen in de loop van enkele dagen. Neem nooit ontstekingswerende pijnstillers na prolotherapie zoals Voltaren, Diclofenac, Aciclofenac, Feldene, Mobic, Motifene, Arcoxia, Prednison, Boswellia, Curcuma, Naltrexone, Pyroxicam, Brexine, Naproxen, Ibuprofen, Brufen,Medrol, Celebrex, en vermijd kruiden met ontstekingswerend effect. Vitamince C bevordert de werking van de prolotherapie.

KAN PROLOTHERAPIE ALLES GENEZEN?

Het kan niet elke pijn “genezen” en het kan ook niet altijd 100% van de pijn wegnemen. De meerderheid van de patiënten behandeld met prolotherapie (meestal 2 à 10 sessies) bereiken minstens 50% pijnvermindering, velen melden volledig herstel van de pijn na een aantal behandelingen. Deze resultaten zijn excellent, daar chronische pijn zeer moeilijk te behandelen is.
Het is belangrijk te weten dat prolotherapie enkel weefsels versterkt.
Er worden geen weefsels verzwakt en er worden geen littekens gevormd. Een goede (anamnese) voorgeschiedenis en een grondig onderzoek zijn nodig om de beste behandeling te selecteren. Chronische pijnproblemen ontstaan niet in een dag en genezen ook niet in een dag.

INSTRUCTIES VOOR PROLOTHERAPIE

• Stoppen met alle ontstekingswerende medicatie behalve baby aspirine of Asaflow die voorgeschreven werden voor het hart. (Dit wil zeggen stoppen met Voltaren, Diclofenac, Pyroxicam, Feldene, Ibuprofen, Naproxen, Brufen, Medrol, Prednisolone, Aleve, Vioxx, Celebrex, Arcoxia.)
  • Meld steeds het gebruik van bloedverdunners!! Bijvoorbeeld; Marcoumar, Marevan, Eliquis, etc.
  • Meld steeds allergieën op vis, maïs, suiker, anesthetica (verdoving), latex of pijnstillers.
  • Eet een lichte maaltijd 2 uur voor de prolotherapie.
  • Drink 1.5 à 2 liter water de dag voor én op de dag van de behandeling.
  • Bij schrik voor injecties, vraag je medicatie aan de arts om vooraf in te nemen.
  • Rookstop (of rook vermindering) is zeer nuttig. Roken remt het genezingsproces.
  • Breng röntgenfoto’s mee of MRI’s bij de eerste afspraak.

INSTRUCTIES NA PROLOTHERAPIE

• Neem geen ontstekingswerende medicatie na prolotherapie. Neem na de behandeling maximaal 4 x 1 gram Perdolan of Dafalgan per dag bij pijn veroorzaakt door de injecties.
  • Warmte mag aangewend worden ter hoogte van de behandelde zone na de therapie. De eerste week geen ijstherapie toepassen, daar dit het genezingsproces afremt.
  • Meestal voelt de patiënt een tijdelijke toename van stramheid en pijn ± 1 uur na de therapie, dit is een normale reactie en is nodig als signaal om het genezingsproces te starten. Dit duurt 3 dagen (meestal) tot 3 weken (zelden). Dit is normaal en mag niet leiden tot ongerustheid.
  • De normale activiteiten mogen hervat worden van zodra men voelt dat dit terug mogelijk is (meestal na 2 à 4 dagen). Inactiviteit leidt tot slechte resultaten.
  • Vermijd zware activiteiten en/of sport op de dag van de injecties, daar de behandelde zone wat verdoofd is gedurende enkele uren en daarmee ook de normale pijn reactie.
  • De prolotherapie behandeling heeft als doel je een langdurige genezing van de pijn te geven. In veel gevallen zal de pijn grotendeels verdwenen zijn en niet meer terugkeren, tenzij je opnieuw letsels oploopt.
  • Gemiddeld zijn 2 à 6 behandelsessies nodig met telkens 2 à 6 weken tussentijd om het probleem doeltreffend te behandelen en de genezing te stimuleren. Meer behandelingen kunnen nodig zijn voor moeilijke problemen.
  • Elke behandeling bouwt verder op de vorige. Te veel tijd tussen 2 behandelingen vertraagt de verbetering. Bijgevolg kan vermindering van de pijn niet gegarandeerd worden.
  • Vermindering van de pijn wordt meestal 2 à 6 weken na de injecties gevoeld. Versterking van de gewrichten en de stabiliteit neemt toe bij elke behandeling en blijft aanhouden tot 1 à 3 jaar na de laatste behandeling. Het genezingsproces, toename van de sterkte van de gewrichten en vermindering van de pijn gaat trapsgewijs en vereist geduld om de voordelen van prolotherapie te realiseren.
  • Rookstop helpt om het weefselherstel maximaal te laten verlopen. De koolstofmonoxide in tabakrook onttrekt de broodnodige zuurstof aan de herstellende weefsels waardoor de genezing vertraagt. Tevens leidt roken tot verminderde doorbloeding en verminderde aanvoer van voedingsstoffen in het herstellende weefsel.
  • Hervat je activiteiten van zodra dit verdragen wordt. Vermijd zware impact activiteiten op de behandelde zones. We moedigen oefeningen aan om de verzwakte zones te versterken en voor de algemene fitheid. Hoe actiever en fitter je bent, hoe sneller en gemakkelijker je zal herstellen.